1.30.2013

Mengenal Penanda Wacana. ( Sekolah Rendah)

Apa itu penanda wacana?

Penanda wacana ialah perkataan ataupun rangkaian perkataan yang berfungsi merangkai ayat untuk melanjutkan sesuatu maklumat. Kegagalan dalam penggunaan penanda wacana yang tepat akan menyebabkan seluruh wacana tidak mempunyai kesatuan dan perpautan yang lengkap.
Contohnya:  Ayat 1: Saleha suka membaca.
                      Ayat 2 : Salaeha suka memasak.
                      Ayat 1 + Ayat 2 + penanda wacana = Saleha suka membaca dan memasak.
                      
Ayat di atas boleh dirangkaikan dengan menggunakan penanda wacana dan masih mengekalkan maksud yang sama tanpa mengubah apa-apa maklumat ayat.

Fungsi Penanda Wacana

1. Menghubungkan ayat dengan ayat
2. Menghubungkan perenggan dengan perenggan
3. Membantu pendengar/pembaca memahami teks


Jenis Penanda Wacana.



  • 1.Menandakan pertentangan maklumat :

                bagaimanapun
                biarpun demikian
    meskipun begitu
    meskipun demikian
    namun
    namun begitu
    namun demikian
    sebaliknya
    sungguhpun demikian
    walau bagaimanpun
    walaupun begitu
    walaupun demikian
    meskipun


    Contoh ayat:
    1. Kami daripada keluarga yang miskin. Sungguhpun demikian, kami tidak pernah meminta belas ihsan daripada orang lain.

    2. Saliza memang seorang murid yang pintar. Namun begitu, dia jarang membantu rakannya yang lemah dalam pelajaran.

    3. Jalan itu agak sunyi. Walau bagaimanapun, itulah satu-satunya jalan untuk pergi ke banglo Dato' Kamal.

    4.   Amirul tidak pergi ke sekolah. Sebaliknya, dia melepak di pusat permainan video.

    2.Menandakan sesuatu yang kian bertambah:

                lagipun
                lebih-lebih lagi
                malah
                tambahan lagi
                tambahan pula


    Contoh ayat:
    1.   Saya tidak dapat melihat dengan jelas lebih-lebih lagi pada waktu malam.

    2.   Danish suka menonton rancangan dokumentari, tambahan pula yang berkaitan dengan haiwan.

    3.   Ramai suri rumah berbelanja di pasar raya itu kerana terdapat pelbagai jenis barang. Lagi pun, harganya murah.

    4.   Farzana mendapat tawaran belajar di luar negara. Malah, perbelanjaannya pun akan ditanggung oleh kerajaan negeri.


    3.Menunjukkan akibat atau kesimpulan:

                akhir kata
                akhirnya
                dengan itu
                jadi
    justeru
    kalau begitu
    lantaran itu
    malangnya
    oleh itu
    semenjak itu
    oleh sebab itu


    Contoh ayat:
    1.  Ibunya telah meninggal dunia beberapa bulan yang lalu. Sejak itu, dia sering termenung dan kelihatan murung.

    2.  Badrul selalu ponteng sekolah. Lantaran itu, ibu bapanya telah dipanggil oleh pihak sekolah untuk menyelesaikan masalah tersebut.  

    3.  Ibu bapa saya tiada di rumah ketika ini. Oleh itu, saya dan adik-adik saya tidak dibenarkan bermain di luar rumah.

    4.  Peperiksaan UPSR semakin hampir. Justeru, kita perlu belajar bersungguh-sungguh dan menumpukan sepenuh perhatian semasa guru sedang mengajar.

    4.Menimbulkan maksud sesuatu yang berikutnya:

                kemudian
                lepas itu
                selanjutnya
                selepas itu

    5.Menunjukkan dalam masa yang sama atau pada masa itu:

                dalam pada itu
                di samping itu
                selain itu
                sebelum itu

    Latihan pengukuhan

Kenal pasti penanda wacana yang terdapat pada surat kiriman tidak rasmi ini.
klik di sini.

2 ulasan: